ПЕРСПЕКТИВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ КОМПЛАЕНС В БИЗНЕСЕ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ
DOI:
https://doi.org/10.17213/2075-2067-2020-6-193-201Keywords:
compliance; corporate social responsibility; business; digital economy; digital technologiesAbstract
Purpose of the research. The article focuses on the problem of the uncertainty of the essence and nature of the impact of the digital economy on business compliance. The article is aimed at solving this problem by identifying promising directions for the development of compliance in business in the digital economy.
Research methodology. To solve the problem posed, the author carries out a comprehensive economic and mathematical modeling of the influence of various factors of state and corporate governance of the digital economy on the severity of results in the field of business compliance using the method of correlation analysis.
Research results. The article summarizes the international experience for 2020. The modeling results made it possible to identify promising directions for the development of compliance in business in the digital economy, as well as to rank management factors according to the degree of importance, forming a scientific basis for increasing its effectiveness.
Research prospects. The contribution of the study to the development of the theory and practice of business compliance consists in clarifying the features of the development of the studied practice in the digital economy. The proven significant contribution of digital technologies and factors of digital economy management to the achievement of business compliance results allows you to purposefully manage these factors and get more pronounced results. This will systematically contribute to overcoming the shadow economy and the formation of a social market economy.
References
Абрамян Т. А. К вопросу о необходимости использования системы «комплаенс» в российском бизнесе / Т. А. Абрамян / Юрист. – 2017. – №17. – С. 19-21.
Еремина С. Н. Комплаенс в России: сущность и применение в сфере регулирования труда / С. Н. Еремина // Юрист. – 2017. – №17. – С. 37-40.
Карпович О. Г. Особенности методологии современных комплаенс-программ / О. Г. Карпович, Ю. В. Трунцевский // Юрист. – 2017. – №18. – С. 9-15.
Понаморенко В. Е. Комплаенс как фактор эффективности правового регулирования во внешней торговле / В. Е. Понаморенко, Д. Г. Коровяковский, А. А. Тыртышный // Таможенное дело. – 2017. – №3. – С. 15-17.
Попкова Е. Г. Роль индустрии 4.0 в обеспечении глобальной конкурентоспособности экономики современной России / Е. Г. Попкова // Экономика. Бизнес. Банки. – 2018. – №5 (26). – С. 118-131.
Прасолов В. И. Аутсорсинг комплаенс-процедур как способ оптимизации расходов на комплаенс-функцию / В. И. Прасолов, А. К. Чешунас // Russian Economic Bulletin. – 2020. – Т. 3. – № 2. – С. 19-24.
Румянцева Ю. Н. Антимонопольный комплаенс как часть комплаенс-программы соблюдения законодательства Российской Федерации / Ю. Н. Румянцева // Пролог: журнал о праве. – 2019. – № 2 (22). – С. 53-56.
Сапфирова А. А. Трудовой комплаенс как способ предупреждения нарушений трудовых прав / А. А. Сапфирова // Теория и практика общественного развития. – 2017. – № 9. – С. 28-31.
Index of Economic Freedom 2020 [Электронный ресурс]. – The Heritage Foundation – Режим доступа: https://www.heritage.org/index/about (Дата обращения: 19.11.2020).
The Global Competitiveness Report 2019 [Электронный ресурс]. – World Economic Forum – Режим доступа: https://www.weforum.org/reports/how-to-end-a-decade-of-lost-productivity-growth (Дата обращения: 19.11.2020).
World Digital Competitiveness Ranking 2019 [Электронный ресурс] // IMD – Режим доступа: https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2019/ (Дата обращения: 19.11.2020).